2010. március 30., kedd

Tavaszi munkák a konyhakertben

Régen írtam, de kisütött a nap tavasszal kell a munkák 60%-át elvégezni. A sok kerti munkától, na és a lépcsőktől (3 szintes a kert, nem nagy 970 nm, de domboldalban van) olyan izomlázam van, mint egy 2 órás köredzéstől 1 év kihagyás után! Pihenésképpen magokat ültettem. Olyan sokat, hogy eddig hét zsák 50 literes virágföldet használtam el, keverve egy 250 literes zsák tőzeggel (alig fért be a kocsiba, onnan szedtük ki vödrönként, mert nem bírtuk felvinni a hátsó teraszra) és több vödör saját földdel. Mindenről beszámolok, majd ahogy szépen sorban kikelnek. Most sorba veszem a tennivalókat, amelyek nálam, de általában minden kertben előfordulnak:

Konyhakert

Mivel új a kert, és a gyümölcsfákon kívül csak fűvel volt bevetve, ezért gondosan megterveztem, lerajzoltam, hogy mit hova ültetek. Figyelembe vettem a talaj minőségét, hol milyen a benapozás, mit szeretnék a kertembe, mit mivel szabad összeültetni ki kit szeret vagy véd, stb.

Bio kertészet

A biokertészet alapja, hogy egymást védő növényeket ültetünk egymás mellé illetve a vetésforgó. Ez azért fontos, mert vannak kerti építmények pl.: magasított ágyás, oszlopok, karók, utak, napos órák, évelő növények, tehát nem csak az idei szezont kell figyelembe venni, hanem azt is hogy jövőre mit hova kell vetni. Később ez már rutin lesz (gondolom), de most jó néhány éjszakám ráment a tervezésre. (A magok ültetéséről táblázatott csináltam, hogy jövőre ez alapján már könnyen menjen, mit mikor kell vetni, milyen edényt igényel, mennyi idő múlva csírázik stb. Az az igazság, hogy kevés olyan mag van a boltokban, amiből ne vettem volna, mert mindig elcsábultam…).

Magvetés

A korán kiültetésre kerülő növényeket idén már februárban elkezdtem vetni cserepekbe, szaporító tálakba, sejtes tálcákra. Eddig mindenki kibújt a paradicsom már 10-12 cm. A képen levő koktélparadicsom tartósításának receptje a biokamra blogomon van (amit ezennel megnyitottam). Tavaly hidegágyba vetettem április közepén, de így is időben ki tudtam palántázni mindent. A vetőburgonyát előcsíráztattam. Várom, hogy az időjárás mikor engedi, és azonnal vetem is a gumókat.

Hideg fólia
Fűtés nélküli kis fólia sátorban elvetettem a retket, sárgarépát, salátát, dughagymát, hagymamagot, feketegyökeret, és kiültettem a rukkola „palántákat” kíváncsi vagyok rá, most nagyon harcosan állnak. Részletesen a rukkoláról a levendulakert blogomban olvashatsz. Előkészítettem a zöldborsó, helyét. A lóbab tavaly eltűnt a földben, ezért idén palántát ültettem. Következő alkalommal a gyümölcsöskertről majd a dísznövénykertről számolok be, addig is várom az észrevételedet, tapasztalatodat, tanácsodat, kérdésedet!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts with Thumbnails